Główne czynniki pozwalające na rozwój eBusinessu

Główne czynniki pozwalające na rozwój eBusinessu

Data publikacji: ID: 6584bf88262e6

Szeroki dostęp do publicznej sieci telekomunikacyjnej i Internetu, standardowy protokół komunikacyjny, standardowy interfejs użytkownika, bariery wejścia przestały istnieć. Wykorzystanie systemów otwartych stało się rzeczywistością: w erze przedinternetowej 95% firm z listy Fortune 500 z USA stosowało EDI, a wśród wszystkich firm amerykańskich tylko 2%.

Tradycyjne EDI

To sieci prywatne, brak standardów (próba ich tworzenia – ANSII - X12 i EDIFACT), różne protokoły, VAN (sieci prywatne udostępniające infrastrukturę telekomunikacyjną + usługi przesyłania i translacji pomiędzy protokołami i standardami), wysokie bariery wejścia. Internetowe EDI: sieć publiczna, wspólny protokół komunikacyjny, niskie bariery wejścia. EDI łączy się z B2B.

Aspekty techniczne

Wady TCP/IP: brak gwarancji dostarczenia pakietu, zbyt mała przestrzeń adresowa, przepustowość, problemu poufności przesyłu informacji. Nowe koncepcje: - Ipv6, - NGI (Next Generation Internet, prace trwają od 1997, prowadzone przez DARPA), - UCID (Univesrsity Consortium for Advanced Internet Development), prace trwają od 1998, prowadzone są 2 projekty: Internet 2, który ma połączyć 100 uniwersytetów, oraz Albine, która ma stanowić szkielet dla Internet 2 – wspierana przez Qwest, Cisco, Nortel i Uniwersytet Indiana.

Problemy bezpieczeństwa

Sniffing (przechwycenie przesyłki w trakcie transmisji). Trzeba tak kodować informacje za pomocą jednego klucza (DES) albo dwóch kluczy (RSA), przeglądarki internetowe używają tej metody w SSL, spoofing (podszycie się pod nadawcę lub odbiorcę. Trzeba stosować podpisy elektroniczne), hacking (włamanie się do systemu. Trzeba stosować firewalle).

Aspekty prawno - etyczne: prywatność (cookies, reklamy profilowane), aspekty prawne (problem uwzględnienia różnych systemów prawnych, problem dochodzenia praw pod różnymi systemami, problem transferu technologii internetowej, problem ważności umowy).

Ochrona własności intelektualnej w Internecie

Prawa autorskie (ważne 50 lat, jeśli nie określono inaczej autor strony www jest posiadaczem praw autorskich, ale pojawia się problem praw autorskich do odnośników w stronach www), patenty (ważne 20 lat, np. One - click - purchasing jest opatentowane przez Amazon. Com, British Telecom rości sobie prawo do patentu na hiperlink), znaki handlowe (ważne do czasu, aż znak taki stanie się nazwą pospolitą, regulacja praw do nazewnictwa domen internetowych), tajemnice handlowe (brak szczególnych uregulowań w e - biznesie).

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close